Spel 1: 2 is te veel 3 is te weinig 

De kindjes staan in groepjes van twee en het ene kindje staat achter het andere kindje. Er zijn ook twee kindjes die niet in een groepje staan. Het ene kindje daarvan is een tikker en het andere kindje is een kindje die getikt kan worden. Het kindje die getikt kan worden kan achter een groepje van twee gaan staan en dan is het voorste kindje een nieuw kindje die getikt kan worden. Die kan dan weer achter een groepje van twee gaan staan zodat dat voorste kindje weer getikt kan worden. Stel dat het kindje toch getikt word worden de rollen omgedraaid en word het kindje die getikt is de tikker en de tikker word een kindje die getikt kan worden. 

Spel 2: op stap met Dora

Een parcours wordt afgesproken en her en der versperringen gezet. Dora gaat op pad met de kids maar moet allerlei versperringen kunnen overbruggen: bv. springen over beekjes (hoepels), over de brug (kids in positie handen/voeten en andere springen erover en dan terug in positie staan), aan reling hangen, tussendoor stuk bos). 

Spel 3: kunstschilders: 2 groepen: 1 groep moet een figuur uitbeelden bv. een trein. De andere groep moet het raden. bv. zijn ster, huis, bal, hart, driehoek, bril

Spel 4: Bananentikkertje

Tikkertje waarbij je rechtop met je armen samen in de lucht (als een banaan) moet staan als je getikt bent. Een ander kindje moet je armen dan naar beneden doen 1 voor 1 (de banaan pellen) om je te bevrijden.

Spel 6: survivor tag

Iedereen is tikker. Zo loop je door een afgebakend veld. Als je getikt wordt ga je zitten en je bent terug vrij als het kindje die jou getikt heeft, getikt wordt. Als je elkaar tegelijk tikt is het blad steen schaar. 

Spel 7: Dit of dat spel

Er staan 2 parcours. Alle kindjes staan te wachten voor de parcours terwijl 1 kindje meekomt. Die moet een keuze maken tussen twee dingen bv: snoepjes of chocolade. Als het kindje de keuze gemaakt heeft gaan we terug naar de andere kindjes en zeggen we de keuzes en het bijhorende parcour 'als je denkt dat -naam kindje- liever snoepjes eet dan kan je het linker parcour doen MAAR als je denkt dat -naam kindje- liever chocolade eet dan doe je het rechterparcour'. Als iedereen heeft gekozen en bij de aankomst staat dan kan je de oplossing zeggen en wie het juist heeft krijgt een punt;

Spel 8: sneeuwman-estafette

Er liggen spullen in de vorm van een sneeuwman (twee banden voor lichaam enz). Er is een estafette om om ter eest de sneeuwman terug te halen maar ze mogen maar 1 stuk tegelijk verplaatsen. 

Spel 9: witte zwanen

2 kinderen staan tegenover elkaar. Ze houden elkaars handen vast in de lucht en vormen zo een poorte met hun armen. Terwijl het liedje gezongen worden lopen de andere kindjes door het poortje heen. Wie door het poortje loopt als het liedje gedaan is wordt gevangen, de twee poortwachters kunnen een vraag stellen aan hun gevangen zoals 'wat eet je het liefst: frietjes of spaghettie'. Als hij spaghettie kiest moet hij achter de ene poortwachter gaan staan en als hij het andere kiest achter de andere poortwachter. Zo gaat het spel verder, de poortwachter die het meeste kindjes achter zich heeft staan als de kindjes op zijn die wint!

Het liedje gaat zo als kan je het altijd een beetje aanpassen naar atletiekthema:

"witte zwanen, zwarte zwanen

wie wilt er mee naar engeland varen?

engeland is gesloten

de sleutel is gebroken

is er dan geen smmid in het land?

die de sleutel maken kan?

laat door gaaaan

laat doooorgaaan

wie achter is moet voorgaaaan'

Spel 10: tikkertje bom

Bij dit spel moet je van de ene kant naar de andere kant van het speelveld lopen. De tikker staat in het midden en roept 'TIK.. TAK... BOEM' om 'boem' mag iedereen overlopen. Als een speler tijdens het overlopen getikt wordt moet hij gelijk gaan zitten, op de plek waar hij getikt is, met zijn armen gestrekt opzij. Nu is dat kindje een bom. Raakt de speler de armen van een bom tijdens het overlopen? dan ontploft deze speler en wordt hij ook een bom. De laatste die overblijft, wint!!

Spel 11: haaitje

De tikker is een haai en de andere spelers zijn vissen. Teken met krijgt drie cirkels achter elkaar op de grond, die cirkels vormen de buik van de haai. Als de haai een visje te pakken krijgt moet die in de eerste cirkel gaan staan. Tikt de haai een tweede vis? dan mag de eerste gevangen vis doorschuiven naar de tweede cirkel en het getikte kindje gaat in de eerste cirkel staan. Telkens als er een vis gevangen wordt schuiven de kindjes weer door, er mag altijd max. 1 kindje per cirkel. Als een vis door drie cirkels gegaan is dan is die weer vrij!

Maak jouw eigen website met JouwWeb